понеделник, 8 октомври 2007 г.

Ех, правата, правата

Онзи ден бях в едно кафене, което посещавам често. Заведението е вече класика сред някои наши кръгове, но все още е модерно и известно, което привлича доста “заблудени жертви на рекламата”. Но акцент на настоящият текст не е тази проблематика. Като няма с кого да си говоря, докато си пия сутрешното кафе, завързвам “моабет” с бармана, който е симпатяга, и обсъждаме всякакви теми. Така стана и този път. Само дето момчето не беше в настроение. Беше разтревожен, тъй като “Профон” почнали да събират такси за авторски права от заведенията и “почукали” на тяхната врата. Това с “правата” е широкообхватен и наболял въпрос. Съгласни сме, всички трябва да ядат, и изпълнителите също. Ама нещо не се връзва. Това заведение не е дискотека и не прави печалба от музика. Всъщност, една от причините да го харесвам е, че когато отида там и помоля да пуснат някой мой диск, го правят без много разправии. Той, барманът, казваше същото. “Ако съм си купил диск и реша да си го пусна на работа, защо да плащам авторски права?! Виновен ли съм, че работя като барман. А шефът виновен ли е? Това си е чист рекет. Авторските права са включени в цената на диска. Значи съм ги платил веднъж. Все едно да плащам права, ако слушам музика вкъщи. А като пусна радио, пак ли трябва да плащам, нали радиото си плаща за правата. Това си е двойно стригане.” Основателни въпроси. Разбрах, че “Профон” отдавна го мислят това със събирането на такси от всякакви източници, включително и таксиджии. Но както знаем, има големи подозрения, че тази организация не разполага по правилният начин с таксите, които събира. Съдът ги оправда, но подозренията си останаха. Както се случва винаги в нашата мила държава. Не знам кой прав, кой крив, но преди известно време се срещнах с един човек, който работеше точно в сферата на авторските права с гореспоменатата организация, та попитах:

- Добре де, аджеба колко взима един изпълнител от продаден диск?

- Ами между 10 и 20 стотинки.

А аз плащам 10- 12 лева. Струва ми се, че не само “пиратството ограбва”. Ама не искам да хвърлям обвинения, че не съм навътре в нещата.

Както и да е. Мислех да правя купон по случай завършването, ама нямам пари да платя “авторските права” и затова ще го отложа. :) Досега полицията идваше само заради шума, сега да не вземат да ми лепнат обвинение за “пиратство” ;).

1 коментар:

Комитата каза...

Като нищо! Пират с пират ;-)